Rekenen is al jarenlang het
nationale zorgenkindje, maar gelukkig wordt er nu wat aan gedaan. Op de PABO
moeten nieuwe studenten rekentoetsen afleggen, omdat anders geen van de
onderwijzers (meestal onderwijzeressen) straks in groep 5 of hoger kan
lesgeven. Op veel universiteiten gaat de eerste toets na binnenkomst van de
studenten over rekenvaardigheden die ze al voor het einde van de basisschool
hadden moeten beheersen. Iedereen blijkt het er nu over eens te zijn dat er wat
moest gebeuren.
Maar
nu dreigt weer een ander gevaar en zo is er altijd wat. Door alle goede
bedoelingen ontstaat een wildgroei van cursussen en toetsen. Iedereen die iets
met rekenen te maken heeft - en wie zijn dat niet -, heeft 'zijn
verantwoordelijkheid genomen'. Natuurlijk moeten we blij zijn dat aan de
jarenlange verloedering van het rekenonderwijs een halt wordt toegeroepen, maar
het is zaak de schade op een goede manier te herstellen.
Net
zoals studenten van PABO en universiteiten hun rekenvaardigheden in het eerste
jaar van hun studie moeten opvijzelen, hoor je nu ook over de cursus
verpleegkundig rekenen, zodat ook de verpleegkundige weer weet dat 0.10 mg
poeder niet 10 keer zoveel is als 0.1 mg.
Maar
ja, als je voor elke beroepsgroep eigen rekenonderwijs gaat ontwikkelen, dan is
het hek van de dam. Dan kun je ook denken aan cursussen notarieel rekenen
(hoeveel is 6% van 150000 euro om de overdrachtsbelasting uit te rekenen),
juridisch rekenen (als een veroordeelde 2/3 van zijn straf hoeft uit te zitten,
na hoeveel jaar komt hij dan op vrije voeten bij een straf van 6 jaar en 7
maanden), administratief rekenen (als de verkoopsprijs 112 euro is inclusief
19% BTW, hoe groot is dan het bedrag ex BTW), rekenen voor profvoetballers
(hoeveel doelpunten moeten we minimaal maken om een 5-3 achterstand alsnog om
te zetten in winst), rekenen voor hoeren (die maken het zich gemakkelijk: geen
BTW op deze snee) enzovoort, enzovoort.
Zouden
we niet veel beter af zijn met goed rekenonderwijs op de basisschool, zodat
alle leerlingen op het voortgezet onderwijs weer weten hoe je met procenten
kunt rekenen, breuken kunt optellen, en kunt uitrekenen hoeveel mg 30 dl water
weegt? Als deze kennis op het voortgezet onderwijs wordt onderhouden en als er
dan ook nog fatsoenlijk wiskunde-onderwijs wordt gegeven zonder grafische
rekenmachine, dan is weer veel teruggewonnen.
Ondertussen
moeten we het dan maar doen met al die cursusjes. Het is niet anders.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten